Porunca postului o găsim în Sfânta Scriptură. Fără post, după cum ne învaţă Sfânta Scriptură şi Sfinţii Părinţi, nu putem să ajungem la desăvârşire şi mântuire, pentru că nu putem depăşi obstacolele care ne sunt puse înainte prin patimi de îngerii căzuţi, care ne şi îndeamnă să ne secularizăm şi să credem că putem vieţui fără Dumnezeu şi în definitiv fără obiectivare spirituală şi duhovnicească asupra existenţei.
Creştinul trebuie să postească nu numai cu trupul, ci şi cu sufletul. Adică nu numai mâncând de post, ci şi înfrânându-se totodată de la patimi, păcate şi ispite. Timpul pentru post îl hotărăşte Biserica. Postul este mijloc potrivit pentru înfrânarea poftelor rele, pentru biruirea ispitelor şi păcatelor, precum şi pentru stăruirea în rugăciunea curată. Folosul postului este desăvârşirea în virtute. Zilele de post şi posturile de peste an sunt următoarele: miercurea şi vinerea din fiecare săptămână; Ziua Înălţării Sfintei Cruci (14 septembrie); Ziua Tăierii capului Sfântului Ioan Botezătorul (29 august); Ajunul Bobotezei (5 ianuarie); Postul Sfintelor Paşti; Postul Crăciunului; Postul Sfinţilor Apostoli Petru şi Pavel şi Postul Adormirii Maicii Domnului, care începe astăzi. Acest post este numit în popor „al Sfintei Marii” și a fost rânduit de Biserică spre a ne arăta virtuţile alese ale Sfintei Fecioare, despre care spunem în cântările noastre religioase că este „mai cinstită decât heruvimii şi mai mărită fără de asemănare decât serafimii”.
În acelaşi timp ne amintim şi de tradiţia conform căreia Sfânta Fecioară Maria, înainte de trecerea la cele veşnice, a postit. După Sfântul Simeon al Tesalonicului, acest post este necesar pentru a cinsti şi mai mult cele două mari praznice care cad în această perioadă, adică Schimbarea la Faţă a Domnului şi Adormirea Maicii Domnului. Acest post ţine până la sărbătoarea Adormirii Maicii Domnului de la 15 august.
Un articol de: Pr. Ciprian Florin Apetrei