„Învierea, înainte de a fi un eveniment, este o Persoană. Este Însuși Iisus Hristos”, a spus Patriarhul Daniel la slujba de Înviere, amintind spusele Mântuitorului: „Eu sunt Învierea și Viața”.
„Paștele iudaic însemna comemorarea trecerii poporului evreu prin Marea Roșie, scăpând din robia lui Faraon, din robia Egiptului, și mergerea acestui popor spre o Țară a Făgăduinței”, a explicat Patriarhul României.
„Paștele creștin, însă, nu se referă la trecerea prin Marea Roșie, ci se referă la trecerea lui Iisus Hristos prin sângele, sau suferința, Crucii și, apoi, la coborârea la iad cu sufletul și învierea din morți.”
„Cu alte cuvinte, Paștele creștin înseamnă trecerea de la moarte la viață și de pe pământ la cer, pentru că Iisus Hristos Care înviază din morți nu revine la viața biologică pământească, precum Lazăr, prietenul său din Betania, ci Hristos cel înviat din morți trece de la viața amestecată cu suferință, durere și moarte, la viața cerească, veșnică, fără de moarte”, a subliniat Părintele Patriarh Daniel.
„Aceasta este semnificația profundă a Sfintelor Paști, sau a Paștelui creștin. De aceea, Sf. Ap. Pavel spune: «Hristos, Paștele nostru, s-a jertfit pentru noi». Deci Paștele este mai întâi de toate o Persoană, înainte de a fi o sărbătoare, este o persoană. Este Persoana divino-umană a lui Hristos.”
Învierea, darul lui Dumnezeu
„Vedem, așadar, că învierea nu este un fenomen natural, ca în mitologia veche, greacă sau romană, unde învierea era considerată revenirea naturii la starea de frunze și flori în primăvară”, a precizat Preafericirea Sa.
„Învierea este darul exclusiv al lui Dumnezeu pentru toți oamenii și acest dar este oferit mai întâi în Iisus Hristos, în Fiul Său cel veșnic, care, din iubire pentru oameni și pentru mântuirea lor, S-a făcut tocmai ceea ce iubea, adică Om.”
„Ceea ce s-a realizat în Hristos, prin Învierea din morți, se va realiza cu umanitatea întreagă, cu toate popoarele, cu toate generațiile, de la Adam până la sfârșitul lumii”, a mai subliniat Părintele Patriarh Daniel. „Toți oamenii vor învia în Hristos – și cei care au crezut, și cei care nu au crezut în El – pentru că învierea de obște este darul lui Dumnezeu pentru întreaga umanitate.”
Învierea de obște, ținta Bisericii și umanității
„Însă, după învierea de obște, are loc Judecata de Apoi. Cei care în timpul vieții lor pământești au răspuns iubirii lui Dumnezeu vor fi veșnic fericiți. Cei care în mod liber au refuzat iubirea lui Dumnezeu vor simți vidul sufletesc al refuzului iubirii milostive a lui Dumnezeu”, a mai amintit Patriarhul României.
„Această înviere de obște este ținta spre care se îndreaptă Biserica și umanitatea întreagă. Aceasta explică de ce Crezul ortodox are ca final această mărturisire: «Aștept învierea morților și viața veacului ce va să fie».”
Aceasta „arată că toate sunt îndreptate spre înviere, că timpul nostru pe pământ este un timp de pregătire, că moartea nu este ultima etapă a vieții noastre, fiindcă Hristos a transformat-o în Paște, în trecere spre viața veșnică”.
Bucuria este o Persoană: Iisus Hristos
„De aceea, creștinul este tot timpul plin de speranță, plin de bucurie, este plin de nădejdea că moartea fizică este doar o trecere și că viitorul definitiv sau ultim al omului este Împărăția lui Dumnezeu – intrarea fiecărui om în bucuria, pacea și slava Preasfintei Treimi”, a continuat Părintele Patriarh Daniel.
Preafericirea Sa a mai precizat că Învierea este, așa cum o numea Pr. Dumitru Stăniloae, „sărbătoarea luminii și a bucuriei”.
„Cântările ortodoxe de Paști, însă, ne spun că bucuria aceasta veșnică, care este inaugurată prin Învierea lui Hristos, este Însuși Domnul Iisus Hristos, numit Bucuria veșnică. Deci, din nou, bucuria, înainte de a fi o stare a sufletului, este o Persoană veșnică, este Domnul Iisus Hristos.”
„Izvorul bucuriei și al păcii în viața creștinului este legătura lui cu Hristos cel răstignit și înviat. Când nu mai avem bucurie în suflet, trebuie să alergăm la Hristos. Rugăciunea și împărtășirea cu Sfintele Taine devin izvor de bucurie din bucuria lui Hristos, Bucuria cea veșnică”, a încheiat Preafericirea Sa.
Sursa: basilica.ro